Ahad, 26 September 2010

i.m.p.i.a.n

cemburunya tgk c sabdal sambung study d Timur Tengah.......ala..mo jugak........tgk kawan c unie ' hatiku di mesir '...pic-pic dorang..alahai,mo p sana....bnyk suda ak baca novel yang berlatarkan kehidupan di timur tengah...bila la aku dapat p sna. ..?????

sekarang ne..ke topup ilmu....rajin-rajin topup ilmu....mmg teringin mendalami hadis......nasib baik kos ku mmg ada sangkut paut pngajian islam...mmg namanya jg pendidikan islam.....jgn la lg suka berangan-angan...

1. kena aprove bahasa arab......
2. kena aprove jg bahasa inggeris...
3. sentiasa istiqomah dalam ibadat kepada ALLAH
     - solat dhuha
     - solat fardhu di awal waktu
     - puasa sunat isnin dan khamis
     - al-mathurat

( tapi semua tue mesti istiqqomah...nda bole wat sekali trus ditinggalkan ).........

Selasa, 21 September 2010

perjalananku sepanjang syawaL



aLhamdullilah..aq masih bertemu dengan bulan syawal pada tahun ini...ari ne jg kali pertama la ak sembahyang aidilfitri...best pulak...terasa mcm mo lg sembahyang sunat di Masjid Tawau.....huhu..mmg padat dengan manusia..umiku mengasi takut pulak...dya cakap..begini la suasana padang Arafah..himpunan manusia di padang masyar...adeiii..betul jg tu cakap nya...time sembayang sunat tu...punya bising tu anak-anak kecil..mcm koir oo tangisan dorang..sambung menyambung....lepas jak sembahyang...imam nda suruh bangun..dya suruh dengar tazkirah dulu...alhamdullilah...dengar cakap jugak...lepas jak sembahyang..semua keluarga berkumpul di tanjung batu..rumah 1st ak beraya...rumah c kak inang..lepas tu balik esbok...stay d uma mak aji jak..


raya kedua...
alamak..my eyes...kena ketumbit lagi...nmpak lg tue...malu nya..mcm mn ne..wat nda taw jak la...ari ne ak brya..ermm..brapa uma ya...??
1. uma c umar khalid
2. uma c burhan
3. uma c kak ros
4. uma di pasir puteh
6. uma c rifqi...

hahha..bnyk beno uma....duit raya pon dapat bnyk jgk...time g pasir puteh...huhu..punya main tkejut tgk perubahan besar setelah stahun ak nda p cne....rupa2nya...di kg.pasir puteh ne pernah kena kebakaran akibat lintar pintas..kata c syuhadah,12 buah rumah terbakar rumah...lpas beberapa minggu kejadian kebakaran tu..banjir pula area pasir puteh..bnjirnya bukan ckit2...tapi kira teruk juga sbb rumah keluargaku di pasir puteh dya punya kereta MyVi sampai paras tayar..uma nya bahagian atas..apatah lagi uma2 orang yg bahagian bawah2 tu...lagi lah teruk banjirnya...time raya ak p tu...masih ada lg ada kesan banjir..sampai bawa kolong nya dinaiki air...subahanallah...adakah ini satu peringatan daripada ALLAH...???? sbB..masa hujan lebat 2,kampung2 yang lain nda dinaiki air tapi kampung pasir puteh jak begitu...sm2 cek amalan masing2..


( berlaku pada 7 september 2010 di kampung pasir puteh )
raya ke-3
ari ne..brya uma org ckit jak..sbb my father sakit perut....ak pon terjoin jugak....mlm raya ke-3..uma c syuhadah open house..bnyk bgmbr oo..dgn keadaan mata ku yg kena ketumbit lg....bikin malu..
PIC RAYA KE-3 di umah KAKAK DADA..


( with my sis n kazen )



( with my kazen and my bro )



( kazen2 ku )



( my family )

raya ke-4
astaghfirullah...smalam hujan lebat lg...air laut pasang..bawa kolong mak aji banjir...my parents trpaksa bg pindah kereta kami p uma c burhan dalam jam3 am..time 2 aku mmg dialam mimpi la.. sekali bangun...ramai lek kazen2 ku datang p uma mak aji..berserapan...d bawa kolong masih lagi air naik..belum surut lagi...tapi alhamdullilah..lama2 surut jugak...ari ni my family balik sandakan...tp pagi 2,my parents p tabung aji tgk lulusan parents ku nek aji....pihak sana suruh standby tp nda jgk jd naik haji tahun ne..terpancar kesedihan di wajah parents ku...mudah-mudahan,tahun depan dpt la dorang naik haji..amin....
pas zohor baru gerak dari uma mak aji,tp singgah dlu di umah c kak rosma,sbb smalam dorang open house nda dapat p ..so , p ari ne la...jam 2 pm g2 bru gerak p kunak..d kunak pon kmi berphotoshoot lagi..haha..punya main galak c dina amik gambar..wah...ne anak ada cita2 jd photoghrapher suatu ari nnt...mudah-mudahan photoghrapher yang membawa imej islam pada masa akan datang...insyaALLAH.......
ari ne....disangka balik sandakan tapi nda jd sda lewat kan..balik esk pagi la..raya ke-5.....

Ahad, 19 September 2010

Bicara Hati Mujahidah Itu.. Rahsia cintanya Hanya Tuhan yang tahu Kepada-Nya berdoa selalu Hingga dikatakan jual mahal Melukainya meresahkan kesal Sedangkan api cinta marak bahangnya Pada Allah tersimpan rahsianya Di luaran dia tenang Di hati iman ditentang Antara dua cinta yang saling berebut Cinta Allah selalu mengunggul Hari demi hari masa berlalu Kepada nafsu dipesan selalu Dikatakan orang diam saja Sedangkan dia masih remaja Kata orang mengapa tak punya rasa Sedangkan dia tetap ceria Kata orang mengapa dia bahagia Sedangkan dia tak punya cinta Kata orang mengapa mantap hatinya Tapi tiada rijal penguatnya Rabiatul Adawiyah itulah idolanya Sumayyah itulah obornya Khawlah itulah kecemburuannya ‘Atikah itulah kekagumannya Nusaybah itulah pahlawannya Fatimah itulah teladannya Aishah itulah buktinya Khadijah itulah kebanggaannya Ya! Ingin jadi Wanita Solehah! Itu mimpinya di malam hari Itu angannya di siang hari Itu bicaranya sehari-hari Menjadi isteri sentiasa berbakti Kepada suami bakal berbudi Pilihan Allah akan terbukti Ia janji yang sudah pasti! Ya, Gadis itu! Tidak takut kehilangan cinta Biar pelbagai ujian melanda Lelaki itu perlukan masa Buat keputusan terbaik Pilihan terbaik Calon ibu buat zuriatnya! Penyeri dunia itulah temannya! Di Syurga itulah bidadarinya! Membuat lelaki segan dengannya Menyedar mereka memainkan peranan Bahawa wanita bukan mainan Tetapi mutiara itulah nilaian Ya, mujahidah itu.. menghitung diri memuhasabah langkahnya katanya dia, masih banyak kurangnya! Mujahidah itu.. Hanya menggeleng.. Tatkala datangnya lelaki menggoda Hanya bisu berdiam saja Sentiasa mantap bicara imannya Tunduk saja itu pandangannya.. Rijal kekasih Allah itulah harapannya! Pejuang agama itulah pembimbingnya! Redha ibubapa itulah pilihannya! Bukan dia tidak punya hati Tetapi hatinya sudah kelat Tatkala ummat Muhammad disiat Hatinya calar-balar Tatkala jasad saudaranya dikelar Hati itu ditumbuk lumat Tatkala kemaluan adik seakidah disumbat-sumbat Dirogol, dibunuh tanpa ihsan Mana hati itu tak terkesan Tak punya masa berkasih-kasihan Sedangkan runtuhnya moral sudah berzaman Menjulang Islam bukannya berangan Mujahidah itu.. Membara semangatnya mantap ukhuwahnya Bersinar wajahnya terang hatinya.. Pada insan mantap bicaranya Kepada Allah mengadu hinanya Di sisi malaikat didoakan bahagia Tidak dia rasa kekurangan Sedangkan cukup adanya Tuhan Tidak dia sepi sendirian Sedangkan sentiasa bertemankan Tuhan Bagaikan permata di celahan kaca Kerdipnya sukar dibezakan Dialah wanita harapan Tuhan Kebanggaan umat zaman berzaman Menjadi gadis sudah fitrahnya Menjadi pilihan bukan pintanya Sebagai penyeri itulah hakikatnya Menjadi khalifah itulah tugasnya Membuat silap bukan sekali Namun mengalah tidak sekali Menjadi seorang mukminat sejati Itulah usahanya tiap hari Mujahidahku.. Tetaplah dirimu teguh di medan Menjadi bidadari sudah impian Tetap menjejak penuh harapan Cinta Allah dalam keredhaan Moga beroleh Syurga idaman Aamiin.

Khamis, 9 September 2010

hari Last posa !!!



9 sept 2010 bersamaan 30 ramadhan . . kita sudah di pengakhiran bulan ramadhan..sedih pulak..terasa cepat jak . mcm bru jak start smalam posa. . bermakna esak sudah RAYA !!!! haha..seperti tahun-tahun sebelom nya family ku akan beraya di TAWAU . . ( tggu ar org tawau .. . jap lg kmi sampai sana ) . . heheh . .

" balik kampoonngg..ohohoh..balik kampung...ohhohoh kampoonng
hati riang .... "

hah,Jgn dLu datang rumah raya pertama and raya kedua mmg family kmi xda dirumah..klu mo jumpa jgk,jumpa di TAWAU di jalan DAMAI @ ESBOK ..hehe..klu nda sanggup tggu samapai ari isnin bru bLik sandakan...tahun ne bju raya ku kaler biru n hijau . . simple2 jak tahun ne sebab..ntah la...susah jgk klu bergaya berabis...nnt kusut jugak 2... 



"  mudah-mudahan kami sekeluarga selamat sampai ke Tawau "
amiiinnnnnn...

Rabu, 8 September 2010

keNa maraH Lg !!!!

ne story time 29 ogos 2010....bgus2 sda ak wat isi2 dalam blog ku ne trus terpadam lek smua..anduss.....cian deh lorH..lepas exam kurikulum ari tue..aQ , aNa , kak Tiera n kak zie g masjid jamek ari tue..kmi gerak dr kuis dalam jam 2 pm lebih r..nseb bek ada c atan..dya yg pandu bw kmi g KTM... sampai jak d masjid jamek tgk c kak tira bw cewe' nya...tgk muka kak zie brubah sda..taw 2 ak pa yg main d pikiran nya..diam2 jak la..time ne c kak tiera mo jumpa c kak ieJah..dya pon mo cri tudung jg...hah di situ la geng ku n c kak tiera berpisah...lgpon dya mo blik uma juga..kmi pon shopping la di masjid jamek..g cri tudung indon..tudung syria kak noey kirim..
 (( ne la tudung syria ))

pastu time ne kami buka di SEMUA HOUSE..mkn ABC jak..klu makan berat2 nnt muntah pulak..
pas smbhyang maghrib..kmi mneruskan perjalanan dalam pencarian tudung untuk c ana..
ak pon mencari baju untuk abg , adik n bapaku di KAMDAR....kmi mnunggu STAR dalam jam 9.30pm..1st2 fikir..b4 kul 11pm kmi smpai kuis..skali sampai d bandar tasik selatan dalam jam 10pm g2 sangkut pulak..lmbt KTM smpai..mnunggu hampir 45 minit ktm smpai..kompom la ne nda sempat sampai kuis...mcm2 kmi fikir sapa la mo amik kmi nnt klu sampai di KTM...akhirnya kawan pakwe c ana yg tolong antarkn..gurl la kwn cwe nya tu..dalam jam 11pm g2 dya dtg amik d ktm ..erm..mmg d saman la ne sm pakguard..huhu..sampai jak di pintu pagar kuis..pak guard tahan kmi..ak, ana n kak zie disuh panggil kuar dr keta..huhu..mcm penjenayah..punya men pak guard tu marah..di soal selidik kmi mcm polis bha..huhu..takut2..tp alhamdullilah la ..nseb bek pak guard tu nda saman kmi 3 klu disaman ..nda taw la..sda la time tu kering sda..ngam2 tnggal rm2 dlm purse ku..alamat kena cocok uang lagi ne la...hahha..knangan manis + buruk ....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks