Rabu, 31 Mac 2010

10 karakter utama wanita Islam


1) Salimul Aqidah, Bersih Aqidahnya dari sesuatu hal yang mendekatkan dan menjerumuskan dirinya dari lubang syirik.
2) Sahihul Ibadah, Benar Ibadahnya menurut Al-Quran dan As-Sunnah serta terhindar dari segala bid'ah yang dapat menyesatkannya.
3) Matinul Khuluq, Mulia Akhlaknya sehingga dapat menunjukkan sebuah keperibadian yang menawan dan dapat menyakinkan semua orang bahawa Islam adalah rahmat bagi seluruh alam (Rahmatun Lil-Alamin).
4) Qawiyul Jismi, Kuat Fizikalnya sehingga dapat mengatur segala kepentingan bagi jasmaninya yang merupakan amanah/anugerah dari Allah SWT.
5) Musaqatul Fikri, Luas Wawasan berfikirnya sehingga dia mampu menerima pelbagai informasi serta perkembangan yang terjadi di sekitarnya.
6) Qadirun 'alal Kasbi, Mampu Berusaha sehingga menjadikannya seorang yang berjiwa mandiri dan tidak mahu bergantung kepada orang lain dalam memenuhi segala keperluan hidupnya.
7) Muhajidun linafsihi, Bersungguh-sungguh dalam jiwanya sehingga menjadikannya seorang yang dapat meningkatkan setiap kesempatan ataupun kejadian hingga menimbulkan kebaikan pada dirinya ataupun orang lain.
8) Harisun 'ala waqtihi, Kecekapan dalam memanfaatkan waktunya sehingga menjadikannya seorang yang pantang membuang waktu untuk melakukan kebaikan, walau sedetik pun. kerana waktu yang kita lalui sepanjang hidup ini akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah kelak.
9) Munazham Fi Syu'unihi, Teratur dalam urusannya hingga menjadikan kehidupannya sempurna dalam segala hal yang menjadi tanggungjawab dan amanahnya. Dapat menyelesaikan semua masalahnya dengan cara yang baik.
10) Nafi'un Li Gharihi, Bermanfaat bagi orang lain, sehingga menjadikannya seorang yang bermanfaat dan diperlukan. Kewujudannya akan menjadi kebahagiaan bagi orang lain dan ketiadaannya akan menjadikan kerinduan pada orang lain.

Mudah-mudahan dengan 10 karakter yang dikemukakan di atas menjadikan kita lebih bermotivasi diri untuk dapat merealisasikannya dalam kehidupan kita. Amin



Pesta Buku PWTC...

27 mac 2010..sKali lagi aku 2run KL....tapi g pesta Buku kat Pwtc la...mmg syok r...pa x ya...aQ suke shangat2x sma buku..pa lagi karya Fatimah Syarha n Habiburrarahman..waduh3x....Time pesta Buku 2...berpeluang jumpe artis....SHEILA RUSLY...suke sgt2x..lain beno mukanya...haha..manis g2....time ne 3 novel Aq Beli...'kasih ke syurga' , ' ketika cinta bertasbih 1 ' n ' denyut kasih medik' , majalah ujang n apo , majalah visi....hahah..itu jew...bnyak la jg duit..b4 g pestabuku ne..kmi mkan d PIZZA HUT...perh,serviice dya btol2x hampeh....nda bagos la...dua jam d PIZZA HUT 2...burrruuukkkk btollll.....abis asar bru chaw dari pesta buku 2....lepas g PWTC..kamek g myDin dkat pudu...pastu makan a&w..sodap2x..c2 bru servis dya ok....pas g mkn..kamek g LAW YAT...aQ p cari wayar laptop...terbakar bha ari 2..hampeh :'(....nseb bek murah jak....okai la..smpi cne jew..xda maw crita g..

Sheila Rusly ( epy jumpa dya )


PIZZA HUT ( mkn dgn pnuh kesabaran )

Selasa, 23 Mac 2010

larian diraja Klang...

today..story about larian diraja..13 mac 2010...huhu..larian 18 tahun keatas sepanjang 10 km..adoiiii..b4 ikut larian ne..1st2 tu xmaw ikut..oleh krna g fakulti utk blik buku DPNA..trus abg hafiz suh ikut larian diraja ne..trpaksa la join..plan jln g kL ari sabtu trus tukar g ari ahad...time ari sabtu 2..jam 4 pagi di suruh da berkumpul dekat bulatan antarabangsa..huhu..tidor pun kjp jak..so dari kuis g lembah klang...kat klang tu takjub btul aku tgk masjid disana ..subhanaALLAH..lawanya...

hah..ne masjid nya...macam masjid terapung di TERENGGANU...b4 berlari 2..ada senam robik lek...lepas 2 bru acara bermula...pehh...lama btol menunggu...konon maw berlari sama-sama ngan kawan2 skli 2 aku n unie la trtinggal di blkng..ana jauh sda berlari di depan...haha...time berlari terlimpas la sm sultan selangor..menteri besar selangor...pehh..smua nya berlaku dalam satu masa...haha...jumpa si SHAMSUL GHAU GHAU tapi nda nmpak la..rabun kan...polis-polis yg mengawal larian 2 saun2 sda aku n unie.."adik ne berkelah ke ??? " malu bebeno...haha....okai la...smpai cne jak..kul 9.30 ada klaz DPNP...cHaw luk..

Ahad, 21 Mac 2010

epy weDdinG Day !!!

20 mac 2010..tarikh bersejarah buat pasangan pengantin ...ASMIRA ASILA dan suaminya ADI..hehe..napa panggilan jak aku taw...waw,temanku da menjadi isteri orang...umur AS atas ku je...taun 1990 dya lahir..jodoh dya kan da sampai...kalau dulu boleh lagi main-main dengan dya..kacau2x..skarang kena bersikap matang sikit..mmg aku akui lah...AS memang lawa..aku kawan dengan dya pon sbb AS kawan ANA..huhu..tanx ANA memperkenalkan aku dengan AS..ingat lek dlu masa sem1,time konvo..sempat lek c AS larikan diri drpd c ADi tapi ntah macamana cuti 1 bulan 2 c ADi datang meminang...masuk sem dua..AS cakap dya sudah bertunang..wahh kejap cia dorang berkenal..ALLAH memudahkan lagi perkenalan dorang selepas berkahwin ni...ALHAMDULLILAH....mudah-mudahan perkahwinan AS mendapat berkat dan keredhaan daripada ALLAH dan kekal hingga ke SYURGA...

bila ADAM ada HAWA..
YUSUF ada ZULAIKHA..
RASULLULAH ada SITI KHADIJAH..
ADI ada ASMIRAH...
( pantun x jd ) huhu :)

Rabu, 17 Mac 2010

p8-1010-D...

haluuu....
skrg aQ nk crita psL member bilik..huhu...seperti besa aQ tdung kaler pink,ana tudung kaler cokLat,unie tudung kaler iTam n kak zie tudung kaler purple....kak zie amik kos Bussiness E-commerce,mmg bru knL lah kak zie ne masa sem dua..huhu..bnyk btol sangkaan masa dya dtg bilik...apa2 pun dya baik...suka mencuba sesuatu yang baru lar....masuk la jg dgn aQ,unie , ana....gila2 jg..heheh :)..oppsss sorii....heheh...sem depan k.zie last sem sda..huhu..sapa la penghuni yg mnggati tmpat k.zie ne...gmbr ne di ambil masa maw jLn-jLn raun KL......pa lagi..guna wc ana lar.....

Sabtu, 6 Mac 2010

ShorT sEm...

sHorT sem..sHort SeM...klu xda short sem ne boleh sda aku balik Sandakan n cuTi 2 bulan..huhu...sedey wokk..8 february kena mendaftar pastu bilik ditentikan oleh JPM....skrg pun sibuk packing barang....sudahlah banyak....nasib baek 3 subjek jak mo dibelajar..smuanya berkaitang ngan Cigu...hahaha...mudah-mudahan boleh lah aku bawa subjek 2...sem dua da berakhir..mmG bnyk kenangan d setiap sem bermula sem1 lg...riiinnduu pulak sama laptop..aku 4mat laptop skali bg masuk antivirus yang baru..KASPERSKY......nnt kuar sm kak zie dalam minggu depan baru dya bagi balik....hehe..okai...maw cHow dlu...jmpa post akan datang...

Khamis, 4 Mac 2010

round-round kL....

14 febuari 2010... Bila kebosanan mulai menimpa apabila dok kuis jerrr....so apalagi..raun2 kL la...aQ,ana n K.zie..c unie tem ne blk Johor...bestt giler oo...jam 10.00pg kmi 3 bertolak dari KTM BANGI...mmg ramai org dalam ktm,siot 2 llki dalam kTm dkt2,mmg geli tem dalam kTm 2...nasib baek 2run d bndar tasik selatan..pastu..ambil monorel dr bndar tasik selatan n  berhenti dkt mn ya????ntahlah..lupa sda....yg penting stesen pas masjid jamek..plan yang pertama..p Sogo...hahaha..1st time aku jumpa shopping complex tutupmgkin gara2 taun baru cina kan..tapi d sandakan,gentingmasS mALL nda pula tutup walau ada event..eran aku bgunan KL ne....ancur btul rncgn tem 2...nasib baek soGo dekat jer ngan masjid jamek..so,jLn kaki la g c2..d masjid jamek tujuan utama mencari makan..adoiii..tem 2 mmg lapar gileR....apa ndak nya..blom bekpez trus jln..tlampau truja kan jln ...abis jer makan p Smua House...shoping jap..beli yag mn berkenan...Dari masjid jamek,kmi p suria KLCC...jln2...tem ne..mmg c kak zie bg rasa oo makanan western..Lasagna arganya rm10.90..sodap mmg sodap la...tapi..mcm pndai muak..sama makan mee sizling...pehH..sedap bha..jrg makan makanan yang mahal-mahal...konon mo mkn burger king...tapi mls maw kuar lg...mkn jak d food court...alhamdullilah la..bnyak la abis duit tem jln2..e2 pun belum tolak tambah dgn tambang kTm..coz kmi guna duit k.zie kan...tem ne...jam 10.00pm bru sampai kuis dengan muka kepenatannya n keletihan yang tinggi..apalagi..abis jak mandi..Tidorrrr z..z..z..

Gambar dari atas Suria KLCC
 
mee sizling

 
western food..lasagna
 
kenangan terindah...d suria klcc...
aNa,K,ziE,bB

Rabu, 3 Mac 2010

Hari iNi daLam SeJarah..huhu

3 maC 2010...paper EnG..start jam 9 smpi 11.30...aQ,uNie n Ana bgun lmbat oo..kmi bgun jam 8.30am..bayangkan kmi 3 ada masa stgah jam utk bersiap...mn lg x mndi nya..c unie blom iron bju lg..s2dy pun ala kadar jak....so,kmi wat mn yg smpat huhu..so,8.59am kmi grak p PKK dgn langkah yg panjang dan mmbw ati yg bdebar-debar..Dup..Dup..smpai jak d luar B.O.T..c unie tertinggal kad Matrix..adoii....tpksa dia naik atas ambil kad matrix nya..da lah tgkat 10 bilik kami...unie..unie..dlm jam 9.12am bru c unie smpi d pdg lpas dya brlari amik kad matriks nya...smpai jak di Pkk..kmi 3 pkir kmi kena saman oleh JPM ,c ana bg kluar sda rm15(rm5 sorang ) utk byr saman sbb tem 2,ana jak yg  bawa duit..aku n unie xbw duit ..gerigau kan..hahah :) ,rupa-rupanya saman 2 bkn utk kmi ..saman 2 utk org yg x lengkap cara pmakaian nya...malu btol la..pastu org JPM suh kmi masuk pkk..tem 2 suma org da mula mnjawab...aku da lah org pertama masuk..trus jak g dpn tmpat sllu kmi duduk 2...skali tgk blkg dorg unie n ana xda..adoii...tmblah grigau...da lah aku p tmpat bdk Ai..eran btol org tgk aku...da la pkk 2 bsr..aku p plg dpn pastu patah blik p blkg skli..nda jumpa paper enG kn..btol..tahan muka jak tem tu bha..skli aku p blkg..ana sda ada tmpat duduk aku n unie lg..tgk2 mcm xda tmpat..adoii..mnunggu kmi pngawas exam...sda la dblkg..wat bising lg..tkanan bdk llki 2 aku wat bising..pngawas exam 2 pkir kmi kena BAR...rupanya lmbat..kena marah joo...nasib baek pengawas exam 2 baek ati,dya cari kan kmi tmpat klu nda mcm patUng la 2 aku dblkg smpai nangis2...burok btol...skli dpt tmpat,suma org tgk laen ngan kami..agak-agak la..sda lah kmi pompuan...macam lain pla pompuan lmbat bgun..2 la kes malam exam 2,tdor pkul 3.30pg...lps discuss sm kak zie subject Eng ne dpt line trus lyan FACEBOOK...brcrita lg ngan unie n ana..gelak2..makan roti lagi...top2 lmbat bgun..terlepas subuh oo...alhamdullilah...bole lah jawab...pas jak paper Eng..smua org sindir..malu3x...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks