Ahad, 26 Disember 2010

Sorry , iF i hurT you

  • napa ni....mggu ni mcm sedey jak kta..sbenarnya aQ pon nda taw apa masalah nya...SoaL A jawab A...kurang sda mesra-mesra ni...
  • andai aQ ada sakitkan hatimu tanpa di sedari...sorry sangat2...aQ pon nda taw pa aQ sda wat sampai kta jd begini..mgkin aQ ada tercakap kasar sama kamu dua...MAAAAAFFFFFFF sangat....
  • aQ xdpt join p Uma kak Nor , salah satunya sbB mo bg siap assignment TP la..slain itu,aQ mmg xda duit..duit yang ada dalam PURSE 2 pun ckup2 untuk bayar hutang ... skrg ni bnyk mo pkai duit kan..2 yang aku kena berjimat..

aQ harap sangat kta mcm dulu...ssh bha mo jd pendiam di kalangan kawan rapat...lain la klu kawan baru kenal.. mmg bnyk story yg maw d kongsi bersama tp klu diam jak..mmg story 2 disimpan jak la dalam BUKU... ada hari 2 aQ belikan kmu nasi + telur + bergerdell....aq phm knpa kmu nda mkn..mgkin msa kmu jln2 time d expo kmu sda mkn..tp nda pa la..nda jgk mahal..lgpun lewat jg kn time 2..nnt btmbh gemuk pulak kta mkn lewat2...
apa-apa pun aQ ingin minta maaf andai skrg ni aq punya angkara...SOOOORRRYY SANGAT !!!

 ' SAYA SAYANG AWAK KERANA ALLAH '

Ahad, 5 Disember 2010

Trip to Johor... ( Tampoi )

16 november 2010 bersamaan befday Asmira..aQ and ana p uma c unie d Johor...mmg 1st2 2 nda mo p ..ole kerana ada assignment Teknologi yang perlu g skola...tpksa la p .. kmi cuti 1 minggu..mmg lama d uma c unie..sampai nda taw ni mo wat apa d umah nya,,,
Masa hari raya aidiladha ari 2 , memang best r .. 1st time ni mkn Lemang...sdap la..mkn satay goreng lagi..hebat la mama unie masak..kakak Unie lg wat kek..sodapp..heheh.ptg 2 kakak unie n abg ipar nya bw kmi jalan2 g JUSCO...
esoknya,kmi g skola..Sekolah Kebangsaan Perumahan Tampoi 2 ... nseb bek ada cgu perpustakaan 2..alhamdullilah..bnyk la mklumat yang kami dpt..makaseh cgu..
besok2 nya ..kami stay uma c unie jak..wat asgnment TP..jalan pun g uma lamanya n p kubur arwah ayahnya...pastu p kenduri kawen kluarga c unie..hah..yg best nya kluarga kawen dorg ni..1st time la 3 pasangan skali gus..waw,jimat bajet..hehe


  ( time ni t'jam dkt perhentian,keta uncle c unie tba2 rosak..alhamdullilah..selama jgk smpai d umah ) yg 2 baby kakak c unie nem nya Rifqi Mubaraq.. ) alahai..rindu pulak sama c dina n sirhan ..

 ( time ni kami d SKPT2..wat research...)

* thanx mama unie sbb bg tumpang d rumah makcik..mkn sedap2 lagi tu..nnt ada masa g Sabah ya..

Selasa, 16 November 2010

MawaR utk mu !!!!


~ mawar ni ku titipkan untuk insan yang bergelar istimewa ~
* umi ku...  umiey ( Fatimah )
* ukhti ku ... kakNoey Dayah
* mama ku ... Mama adeQ ( Naimah )
* adEq ku ... nYoo
* bakal kakaQ ipar ku ... kak Emma
* sMua kazen2 n maCik2 ku...( di Tawau , kunak , Kk , LD , Sndkn )
* sahabat2 ku...

~ Smas~
" Yatie
" Maliey
" Wardah
" Isha
" Wawa
" Era
" Lindaa
" Ayue
" Daya
" Dayang
( kAwan2 5A,5B n 5C)

~ PLKN ~
" Atiera..
" Ain Nabila
( kompeni Charlie Gemilang )

~ Murrabbi ku ~
 " sMua murabbi ku yang bertungkus-lumus mencurahkan ilmu-ilmu mereka

~ Kuis ~
" Ana Farhana
" Unie
" Asmira
" kak Ctiey
" kak Tiera
" Dilla Najwa
" Kak d-Jah
" kak lisa

( semua dak2 perguruan pendidikan islam 8, Usrah 36 & 14 )

kutitipkan doa untuk kamu semua :- InsyaALLAH

 " اللهم يا مقلب القلوب , ثبت قلبي على دينك" 

Maksudnya, " Ya ALLAH,tuan yang membolak-balikkan hati,teguhkanlah hati-hati kami kepada agama-Mu"

 " اللهم حبب عبدك هذا إلى عبادك المؤمنين وحبب إلى المؤمنين   "

Maksudnya , "Ya Allah,jadikanlah hamba-Mu ini dicintai pada hati orang yang beriman, dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman"


Jumaat, 5 November 2010

peNgambaraan baru berMuLa...

nda dsangka2...semester 4 sda ak...mcm bru sem dua jak..,maknanya tggal shortsem dan praktikum la ni..cpt btul masa berlalu...Lama sda sem bru ni mula...dalam dua mggu sda la...yg plg best nya..sem ni ak amik 6 subjek...

* Pedagogi pend Islam II
* Teknologi pendidikan II
* Pengujian dan Penilaian dalam pendidikan
* Al-Akidah al-islamiyah Li al-tarbiyah
* Gerko sukan
* Taranum Quran

^ gempak btul subjek utk sem ni...plg 2 Taranum Quran...nda sbr ni mo bljr taranum ni...skrg pon blom ada lg lect utk taranum...

^ sem ni sperti biasa la..still lg sebilik dengan c ana dan unie..1 org lg blom d isi lg...sapa la pngganti kak zie ni..klu bole..xmo la dak sem 1...tp klu kwn2..hehhe..bole aja...on jerrrr....

Khamis, 4 November 2010

~ cuti-cuti cinta ~

sabtu lalu...30 okt kali....ak n the gang seperti biasa jLn-jLn round the mines..tp kali ni bukan bertiga tapi ber-7 mungkin...nda sure pulak..yg p ari 2..ak , ana , unie , kak ctiey , dila , tQa n mad...

( desTinasi SerdanG )

( kcian dak kecik 2... )

( aduiiii..cantik btul bju baby..matching sda dgn bju ku itam pink )

( jumpa ulak kwn2 lain fiza n fiza ...)

( time atas bot )

 papun..thanks buddy...ceria jak hidup kta jika kta bersahabat atas dasar keimanan kepada ALLAH...smoga persahabatan kita kekal hingga ke syurga....


 

Rabu, 27 Oktober 2010

Ronda-ronda tHe minEs...

23 okt..special day utk kmi 3...ada la tambah 1 org..heheh..sapa la..
ari ni jLn2 pon sbB mo sPend ni c aYunie n Farhana mKn kFc...sbB ada la dorg tolong ak sampai terhutang budi..hehhe..papon, thanx ana n unie sbB jd sahabat ku...bnyk btul kta gila2 ari ni d the mines...hahha...

Pic  kmi 3 tHe mines..



 ~ mahabbah fillah ~

Selasa, 12 Oktober 2010

Seindah namamu..

Sirhan Muzaffar,
seindah namamu,
calon Ulama masa akan datang,
jagalah pekertimu,
supaya menjadi insan yang gemilang...




( Sirhan time umur 1 tahun )
 * telinga nya terbentuk nama ALLAH*

Jumaat, 1 Oktober 2010

inspirasi hatiku by deHearty

Bila sendirian fikiranku 
Mengingati dirimu 
Dikau tiada lagi di sisiku 
Hatiku sayu bertambah pilu 

Kasih kau inspirasiku 
Kau mengajarku erti kehiduran ini 
Takkan ku lupakan nasihatmu 
Kerna ianya berguna untukku 

Seringkali aku berdoa pada-Nya 
Agar tabah menyusuri hidup ini 
Ya Allah berilah ku kekuatan 
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar 

Sekiranya ku mendapat pengganti 
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih 
Banyak membantu dan mendorongku 
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya 

Seringkali aku berdoa pada-Nya 
Agar tabah menyusuri hidup ini 
Ya Allah berilah ku kekuatan 
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar 

Sekiranya ku mendapat pengganti 
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih 
Banyak membantu dan mendorongku 
Menjadi hamba yang taat kepadaNya, o ho... 

Sekiranya ku mendapat pengganti 
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih 
Banyak membantu dan mendorongku 
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya 

Walau dirimu tiada lagi 
Tapi hatiku tetap kepadamu 
Kenangan bersamamu subur mewangi 
Takkan luput dari ingatanku 
Takkan luput dari ingatanku? 

Ahad, 26 September 2010

i.m.p.i.a.n

cemburunya tgk c sabdal sambung study d Timur Tengah.......ala..mo jugak........tgk kawan c unie ' hatiku di mesir '...pic-pic dorang..alahai,mo p sana....bnyk suda ak baca novel yang berlatarkan kehidupan di timur tengah...bila la aku dapat p sna. ..?????

sekarang ne..ke topup ilmu....rajin-rajin topup ilmu....mmg teringin mendalami hadis......nasib baik kos ku mmg ada sangkut paut pngajian islam...mmg namanya jg pendidikan islam.....jgn la lg suka berangan-angan...

1. kena aprove bahasa arab......
2. kena aprove jg bahasa inggeris...
3. sentiasa istiqomah dalam ibadat kepada ALLAH
     - solat dhuha
     - solat fardhu di awal waktu
     - puasa sunat isnin dan khamis
     - al-mathurat

( tapi semua tue mesti istiqqomah...nda bole wat sekali trus ditinggalkan ).........

Selasa, 21 September 2010

perjalananku sepanjang syawaL



aLhamdullilah..aq masih bertemu dengan bulan syawal pada tahun ini...ari ne jg kali pertama la ak sembahyang aidilfitri...best pulak...terasa mcm mo lg sembahyang sunat di Masjid Tawau.....huhu..mmg padat dengan manusia..umiku mengasi takut pulak...dya cakap..begini la suasana padang Arafah..himpunan manusia di padang masyar...adeiii..betul jg tu cakap nya...time sembayang sunat tu...punya bising tu anak-anak kecil..mcm koir oo tangisan dorang..sambung menyambung....lepas jak sembahyang...imam nda suruh bangun..dya suruh dengar tazkirah dulu...alhamdullilah...dengar cakap jugak...lepas jak sembahyang..semua keluarga berkumpul di tanjung batu..rumah 1st ak beraya...rumah c kak inang..lepas tu balik esbok...stay d uma mak aji jak..


raya kedua...
alamak..my eyes...kena ketumbit lagi...nmpak lg tue...malu nya..mcm mn ne..wat nda taw jak la...ari ne ak brya..ermm..brapa uma ya...??
1. uma c umar khalid
2. uma c burhan
3. uma c kak ros
4. uma di pasir puteh
6. uma c rifqi...

hahha..bnyk beno uma....duit raya pon dapat bnyk jgk...time g pasir puteh...huhu..punya main tkejut tgk perubahan besar setelah stahun ak nda p cne....rupa2nya...di kg.pasir puteh ne pernah kena kebakaran akibat lintar pintas..kata c syuhadah,12 buah rumah terbakar rumah...lpas beberapa minggu kejadian kebakaran tu..banjir pula area pasir puteh..bnjirnya bukan ckit2...tapi kira teruk juga sbb rumah keluargaku di pasir puteh dya punya kereta MyVi sampai paras tayar..uma nya bahagian atas..apatah lagi uma2 orang yg bahagian bawah2 tu...lagi lah teruk banjirnya...time raya ak p tu...masih ada lg ada kesan banjir..sampai bawa kolong nya dinaiki air...subahanallah...adakah ini satu peringatan daripada ALLAH...???? sbB..masa hujan lebat 2,kampung2 yang lain nda dinaiki air tapi kampung pasir puteh jak begitu...sm2 cek amalan masing2..


( berlaku pada 7 september 2010 di kampung pasir puteh )
raya ke-3
ari ne..brya uma org ckit jak..sbb my father sakit perut....ak pon terjoin jugak....mlm raya ke-3..uma c syuhadah open house..bnyk bgmbr oo..dgn keadaan mata ku yg kena ketumbit lg....bikin malu..
PIC RAYA KE-3 di umah KAKAK DADA..


( with my sis n kazen )



( with my kazen and my bro )



( kazen2 ku )



( my family )

raya ke-4
astaghfirullah...smalam hujan lebat lg...air laut pasang..bawa kolong mak aji banjir...my parents trpaksa bg pindah kereta kami p uma c burhan dalam jam3 am..time 2 aku mmg dialam mimpi la.. sekali bangun...ramai lek kazen2 ku datang p uma mak aji..berserapan...d bawa kolong masih lagi air naik..belum surut lagi...tapi alhamdullilah..lama2 surut jugak...ari ni my family balik sandakan...tp pagi 2,my parents p tabung aji tgk lulusan parents ku nek aji....pihak sana suruh standby tp nda jgk jd naik haji tahun ne..terpancar kesedihan di wajah parents ku...mudah-mudahan,tahun depan dpt la dorang naik haji..amin....
pas zohor baru gerak dari uma mak aji,tp singgah dlu di umah c kak rosma,sbb smalam dorang open house nda dapat p ..so , p ari ne la...jam 2 pm g2 bru gerak p kunak..d kunak pon kmi berphotoshoot lagi..haha..punya main galak c dina amik gambar..wah...ne anak ada cita2 jd photoghrapher suatu ari nnt...mudah-mudahan photoghrapher yang membawa imej islam pada masa akan datang...insyaALLAH.......
ari ne....disangka balik sandakan tapi nda jd sda lewat kan..balik esk pagi la..raya ke-5.....

Ahad, 19 September 2010

Bicara Hati Mujahidah Itu.. Rahsia cintanya Hanya Tuhan yang tahu Kepada-Nya berdoa selalu Hingga dikatakan jual mahal Melukainya meresahkan kesal Sedangkan api cinta marak bahangnya Pada Allah tersimpan rahsianya Di luaran dia tenang Di hati iman ditentang Antara dua cinta yang saling berebut Cinta Allah selalu mengunggul Hari demi hari masa berlalu Kepada nafsu dipesan selalu Dikatakan orang diam saja Sedangkan dia masih remaja Kata orang mengapa tak punya rasa Sedangkan dia tetap ceria Kata orang mengapa dia bahagia Sedangkan dia tak punya cinta Kata orang mengapa mantap hatinya Tapi tiada rijal penguatnya Rabiatul Adawiyah itulah idolanya Sumayyah itulah obornya Khawlah itulah kecemburuannya ‘Atikah itulah kekagumannya Nusaybah itulah pahlawannya Fatimah itulah teladannya Aishah itulah buktinya Khadijah itulah kebanggaannya Ya! Ingin jadi Wanita Solehah! Itu mimpinya di malam hari Itu angannya di siang hari Itu bicaranya sehari-hari Menjadi isteri sentiasa berbakti Kepada suami bakal berbudi Pilihan Allah akan terbukti Ia janji yang sudah pasti! Ya, Gadis itu! Tidak takut kehilangan cinta Biar pelbagai ujian melanda Lelaki itu perlukan masa Buat keputusan terbaik Pilihan terbaik Calon ibu buat zuriatnya! Penyeri dunia itulah temannya! Di Syurga itulah bidadarinya! Membuat lelaki segan dengannya Menyedar mereka memainkan peranan Bahawa wanita bukan mainan Tetapi mutiara itulah nilaian Ya, mujahidah itu.. menghitung diri memuhasabah langkahnya katanya dia, masih banyak kurangnya! Mujahidah itu.. Hanya menggeleng.. Tatkala datangnya lelaki menggoda Hanya bisu berdiam saja Sentiasa mantap bicara imannya Tunduk saja itu pandangannya.. Rijal kekasih Allah itulah harapannya! Pejuang agama itulah pembimbingnya! Redha ibubapa itulah pilihannya! Bukan dia tidak punya hati Tetapi hatinya sudah kelat Tatkala ummat Muhammad disiat Hatinya calar-balar Tatkala jasad saudaranya dikelar Hati itu ditumbuk lumat Tatkala kemaluan adik seakidah disumbat-sumbat Dirogol, dibunuh tanpa ihsan Mana hati itu tak terkesan Tak punya masa berkasih-kasihan Sedangkan runtuhnya moral sudah berzaman Menjulang Islam bukannya berangan Mujahidah itu.. Membara semangatnya mantap ukhuwahnya Bersinar wajahnya terang hatinya.. Pada insan mantap bicaranya Kepada Allah mengadu hinanya Di sisi malaikat didoakan bahagia Tidak dia rasa kekurangan Sedangkan cukup adanya Tuhan Tidak dia sepi sendirian Sedangkan sentiasa bertemankan Tuhan Bagaikan permata di celahan kaca Kerdipnya sukar dibezakan Dialah wanita harapan Tuhan Kebanggaan umat zaman berzaman Menjadi gadis sudah fitrahnya Menjadi pilihan bukan pintanya Sebagai penyeri itulah hakikatnya Menjadi khalifah itulah tugasnya Membuat silap bukan sekali Namun mengalah tidak sekali Menjadi seorang mukminat sejati Itulah usahanya tiap hari Mujahidahku.. Tetaplah dirimu teguh di medan Menjadi bidadari sudah impian Tetap menjejak penuh harapan Cinta Allah dalam keredhaan Moga beroleh Syurga idaman Aamiin.

Khamis, 9 September 2010

hari Last posa !!!



9 sept 2010 bersamaan 30 ramadhan . . kita sudah di pengakhiran bulan ramadhan..sedih pulak..terasa cepat jak . mcm bru jak start smalam posa. . bermakna esak sudah RAYA !!!! haha..seperti tahun-tahun sebelom nya family ku akan beraya di TAWAU . . ( tggu ar org tawau .. . jap lg kmi sampai sana ) . . heheh . .

" balik kampoonngg..ohohoh..balik kampung...ohhohoh kampoonng
hati riang .... "

hah,Jgn dLu datang rumah raya pertama and raya kedua mmg family kmi xda dirumah..klu mo jumpa jgk,jumpa di TAWAU di jalan DAMAI @ ESBOK ..hehe..klu nda sanggup tggu samapai ari isnin bru bLik sandakan...tahun ne bju raya ku kaler biru n hijau . . simple2 jak tahun ne sebab..ntah la...susah jgk klu bergaya berabis...nnt kusut jugak 2... 



"  mudah-mudahan kami sekeluarga selamat sampai ke Tawau "
amiiinnnnnn...

Rabu, 8 September 2010

keNa maraH Lg !!!!

ne story time 29 ogos 2010....bgus2 sda ak wat isi2 dalam blog ku ne trus terpadam lek smua..anduss.....cian deh lorH..lepas exam kurikulum ari tue..aQ , aNa , kak Tiera n kak zie g masjid jamek ari tue..kmi gerak dr kuis dalam jam 2 pm lebih r..nseb bek ada c atan..dya yg pandu bw kmi g KTM... sampai jak d masjid jamek tgk c kak tira bw cewe' nya...tgk muka kak zie brubah sda..taw 2 ak pa yg main d pikiran nya..diam2 jak la..time ne c kak tiera mo jumpa c kak ieJah..dya pon mo cri tudung jg...hah di situ la geng ku n c kak tiera berpisah...lgpon dya mo blik uma juga..kmi pon shopping la di masjid jamek..g cri tudung indon..tudung syria kak noey kirim..
 (( ne la tudung syria ))

pastu time ne kami buka di SEMUA HOUSE..mkn ABC jak..klu makan berat2 nnt muntah pulak..
pas smbhyang maghrib..kmi mneruskan perjalanan dalam pencarian tudung untuk c ana..
ak pon mencari baju untuk abg , adik n bapaku di KAMDAR....kmi mnunggu STAR dalam jam 9.30pm..1st2 fikir..b4 kul 11pm kmi smpai kuis..skali sampai d bandar tasik selatan dalam jam 10pm g2 sangkut pulak..lmbt KTM smpai..mnunggu hampir 45 minit ktm smpai..kompom la ne nda sempat sampai kuis...mcm2 kmi fikir sapa la mo amik kmi nnt klu sampai di KTM...akhirnya kawan pakwe c ana yg tolong antarkn..gurl la kwn cwe nya tu..dalam jam 11pm g2 dya dtg amik d ktm ..erm..mmg d saman la ne sm pakguard..huhu..sampai jak di pintu pagar kuis..pak guard tahan kmi..ak, ana n kak zie disuh panggil kuar dr keta..huhu..mcm penjenayah..punya men pak guard tu marah..di soal selidik kmi mcm polis bha..huhu..takut2..tp alhamdullilah la ..nseb bek pak guard tu nda saman kmi 3 klu disaman ..nda taw la..sda la time tu kering sda..ngam2 tnggal rm2 dlm purse ku..alamat kena cocok uang lagi ne la...hahha..knangan manis + buruk ....

Sabtu, 28 Ogos 2010

SANAH HELWA Bibie Anna :)


NE KEK MASA SHORTSEM ARI TUE...
SEBAGAI HIBURAN HATI DIRI SENDIRI..HEHHEH

" SANAH HELWA YA Bibie AnNa "
28 august 2010
bersamaan
18 Ramadhan 1431

thanks Unie , Ana n kak zie..celebrate kan beFday ku sMalam..
korang simbah aiR pa 2 ??
( air + tepung + kopi + strawberry + garaM ) = bLuek...masin nya..
terpaksa mandi kali kedua..
papon ePy sgT bha...
xpena owG wat gne2..
youre the 1st n the last...
Caayang kmu Fillah...

Sabtu, 14 Ogos 2010

cerita sedih di awaL ramaDhan

12 ogos 2010..waw..lama sda nda tulis blog...banyak sda crita2 best berlaku smpai nda dpt tulis d blog ne....begitu juga crita2 yang sedih berlaku sehingga hari ini...aQ mo story dlu crita2 yang sedih....sehingga hari ini 4 orang mahasiswa kuis meninggal dunia...INNALLILAHWAINNALILAHIROJIUN.....di setiap musibah e2 tersimpan sedikit muhasabah dan keiinsafan dalam diri..antara sebab2 mahasiswa tue kembali kerahmatullah antaranya :
arwah sheikh : meninggal sebab accident
arwah muzakkir : meninggal sebab denggi
arwah firdaus : meninggal sebab lemas di tasik kuis
arwah nik zakuan : meninggal ketika sedang membersihkan masjid...

arwah firdaus meninggal ketika hari jumaat 6 ogos manakala arwah nik zakuan meninggal pada 11 ogos ...tak jauh beza tarikh dorang kembali ke rakmatullah..
yang paling aQ rasa Syg sm ALLAH..iaitu arwah nik zakuan ,,dya meninggal time 1 ramadhan 1431H..bru abis terawih..klu nda clap kul 11.30pm...arwah ne merupakan sukarelawan masjid semenjak sem 1 lg..dya suka bg bersih masjid..sblom dya meninggal tue..dya tgh lap0lap lampu..trus kena lintarpintas...YA ALLAH,begitu indahnya pengakhiran hidup arwah zakuan..orang yang suka memakmurkan masjid dan meninggal dunia pun di masjid...AL FATIHAH...

" adakah hambamu ini begitu juga pengakhirannya ..? " 

Isnin, 12 Julai 2010

Smas di Hati

( keM motivasi di Sepilok )

 ( pic before raYa )
( puteri 5 iBnu sina )
( puteri 5 ibnu Khaldun )
( puteri 5 iBnu Rusyd )

* borink bha..sbB e2 la upload gmbar Smas 2008..heheheh ~~~ jangan marah

Ahad, 27 Jun 2010

Saja mo coreT..

today..tdo jak du bilik bha...nda la ku taw pa mo wat..kul 5.25am..nda lma g subuh..bgus nda pyh tdo..nnt klu tdo nda larh tu terbangun...
Waw..Argentina !!! u will the champion sEyh...sekarang kan musim bola..aQ sokong Argentina..ala..sokong gitu-gitu jak bha...lgpun aQ bknnya kenal pemain-pemain Argentina..yg ak kenal pun Messi..e2 pun nda taw mukanya mcm mn...gembira btul al dapat kalahkan c 'Blinjo tawau " e2 nem nya d fB..lupa sda ak pa nem pnuhnya..yg penting ex-Bf my sis ar...nda pasal-pasal dya nnt blnja ak mkn blinjo..hehehe..e2 pun klu nnt raya terjumpa la..nda bha jg mengharap sangat..

Sabtu, 26 Jun 2010

Peritnya bermujahadah !!




Semenjak akhir-akhir ne...buzy betul ak dengan kehidupanku di kampus..assignment , kelas , kuliah,presentation and kumpulan usrah...jika dulu,xda ne klas kol 6.30am..tapi sekarang kul 6.30am ada sda kuliah...mmg kadang-kadang penat la ..berkejar sana sini kelas n kuliah..mmg begitu sepatutnya kehidupan kampus..bkannya dok dibilik jak...skrang sda mo msuk mggu kelapan...mggu depan midterm sda..midterm untuk kaedah pengajaran b.arab ari rabu jam 6.30 am..tkut ne klu nda terbangun..mggu depan juga exam DPIJ....ya ALLAH..bru sekarang aku merasakan betapa peritnya hidup bermujahadah..AQ ingat 2 kata c pOtOn..masa aku mo blik sandakan ari 2..dya kan g airport amik c apiz..katanya..
poton :  ko ne bie..buang duit jak bha blik sandakan..
 1 minggu jak kan cuti...

bB : riindduu bha sda mamaku ma aku..lgpun mmg mamaku suh ak blik ..

poton : itulah sebenarnya kita hidup di negeri orang ni,Allah uji kita hidup bermujahadah

time ne trus aku ilang kata-kata taw..betul jugak pa kata c poton..tapi apa boleh dibuat b4 shotsem ari 2 g ak bli tket takkan mo hapus..klu hapus,hangus la duit..sia-sia jgk la ak bli tket 2...

sekarang jgk bnyk btol mo gna duit...mmg btul skrg btul2 ak kerink..tinggal brapa engget jak ne dalam PURSE..kesian c ana,kdg-kdg  jd mangsa ku pnjam duit..pa ble wat...mmg dya orang pLing dekat disini..Sbr ya ana..ak byr blik jg tu duit mu nnt...

betul ar..mmg skrg bru rasa hidup susah..dlu masih ble sng-sng..skrang...???!!! makin lama aQ terasa diri ini bermuhasabah sendiri..tension jgk dipikir-pikir..pelajaran dlu diutamakan..jgn la dlu cari pasangan..insyaALLAH,ALLAH da tetapkan sda 2..sampai masanya,adalah tu seruNYA..SUBAHANAALLAH...Indahnya ciptaanmu...

Sabtu, 19 Jun 2010

My Daddy My Hero

today..i wish for my beloved father..Happy Father Day... riinnnddduuunyyaaa sma bapaku..pa la dya wat sekarang r....kata orang,my face like him..suke2....My daddy ne suka betul ceramah ustaz das'ad latief ceramah-ceramah agama la..ari tu time ak pulang sandakan ,punya main gelak besar bapa ku time dya tgk ceramah tu...besa la bha 2 kan...gambar ne c Abg gai ambil curi-curi time raya di rumah pakcik ..sapa ya nama pakcik..aduii lupa sda,..yang penting pakcik rumah banglo di Kunak 2..
apa-apa pon mudah-mudahan bapa ku sentiasa istiqomah dalam segala perbuatannya..InsyaALLAH..Ya Allah,permudahkan ayahku serta ibuku dalam menjalankan kehidupan mereka..sayang kanlah mereka sebagaimana mereka menyanyangi sewaktu kecil lagi..jadikanlah kami keluarga yang sentiasa mengikuti segala perintahmu dan menjauhi segala langanmu..amiinnn ya robbal alamin....

G.e.r.i.g.a.w....

15 jun 2010...bersamaan dengan 2 rejab.....ahli kumpulan ku dalam subjek teknologi pendidikan yang terdiri daripada kak jah , kak citiey n Dila...dengan air muka yang tenang dan hati yang penuh gerigau menyiapkan tugasan yang baru di berikan oleh Tuan Hj Rekkeman...mLm ne insyaAllah kena present,sbb e2 la gerigau..tkut kmi buat 2 ada yg salah msuk ag...ish3x...tP xda aku gmbar c kak jah..adalah tp e2 pun gmbr dya sorang2..c kak tiera n syuhaira kumpulan lain..mudah-mudahan kmi punya present diterima oleh Tuan hj..nda lama lek bha midexam..tkut beno ak...
                              Bb wake up Now !!!!
                              nO time to Sleep..sLeep...Shopping..
                              it'S time for Back to Mujahadah as a                                             Mahasiswi ...
                              so,Stdy Now b4 late...

Ahad, 13 Jun 2010

m0tivasi..motivasi..

( Farhana , Farhana , Farhanah )
12 jun 2010..seramai lebih kurang 50 orang siswi join program motivasi mengenai gejala sosial di TTDI JAYA di SHAH ALAM..aku ada diantaranya bersama rakan-rakan lain...Sebenarnya program ne,pihak JPM khususkan utk bdk permib jak tapi..oleh kerana bdk permib ramai yang xmo ikut so bdk2 smenanjung pun boleh jg ikut...best  btol program..plg tu tem sesi 3 sbb penceramahnya ust sheikh ismail ka yang namanya 2..lupa sda ..yg penting dya slalu bg ceramah di AL-KULLIYAH n AL_HIDAYAH...bnyk input-input berguna untuk ak n input-input ne boleh ak gunakan sepanjang aku menjadi naqibah untuk sem ne..amiinn~~...

( kawan yang terchenta pon join juga program ne !! )
love u fillah

Maaf.. dah bertunang

Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada. Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.


Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.




Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama... Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian, Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.


Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum, tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam penantian.


Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.


"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"


Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."


"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."


"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."


Ibu angguk perlahan.


Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.


Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh. Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini rasanya orang-orang yang mendahului.


"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"


Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara aku dan keluarga.


"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan Allah. Itu yang paling utama."


Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.


"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"


Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.


"Bila enti menikah?"


Aku tiada jawapan khusus.
"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.


"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.


"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana banyak-banyak! " Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.


"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."


Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan aku katakan sekali lagi kepada ibu...


"Usah berlebihan ya..."


Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.


"Insyirah, jom makan!"
Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.


"Tafaddal, ana puasa."


Sahabiah juga semakin galak mengusik.
"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya tak tetap lagi ke?"


"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."


Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku, itu sahaja.


............ ......... ......... .........


"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."


"Tenangnya.. . Subhanallah. Allahuakbar. "


"Ya Allah, tenangnya... "


"Moga Allah memberkatinya. ..."


Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.


Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian. Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak menjemput sendiri.


Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.


Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.


Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang mengkhitbah ku.


Dalam sedar tidak sedar...


Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.


"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa, yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui..."


Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...


"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"


Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."

"Allahuakbar. .." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.


"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."


Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk 'Malam Pertama di Alam Kubur'.


"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."


"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan.. ."


Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.


"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim, seteguh dan setabah hati seorang ibu."

************ ********* ********* ********* *******
Cukuplah kematian itu mengingatkan kita... Cukuplah kita sedar kita akan berpisah dengan segala nikmat dunia. Cukuplah kita sedar bahawa ada hari yang lebih kekal, oleh itu sentiasalah berwaspada. Bimbang menikah tergesa-gesa, tahu-tahu sudah disanding dan diarak seluruh kampung walau hanya dengan sehelai kain putih tak berharga.

( Nota dari nuraini dahlan )

Ahad, 6 Jun 2010

Naqibah !!! ???

Selasa lalu,ada member ahli usrah ku sms aku..dya cakap..bB nk x jd naqibah utk kump kte../!!adoiii..time ne...punya main buntu aq..mnelefon la aku c kak dila..kira orang yang lebih tua dlm kump kmi tu la..dya pon suggest ak..pkir punya pkir..terima la kesuggest dorang tu..tapi ak cakap la..bB jadi nqibah tapi kte wat sma2 ya sbb bB pon nk bljr smua benda2 gne ne..start tu,ak g la lapor diri sbg nqibah..salah satu masalah diri ku lg,ari jumat lepas,sbnrnya ada taklimat usrah di PKK..punya men ak nda hadir..tidur ak dibilik lgpon time tu ak mmg nda larat bgun selesma n batuk2..skrg musim panas di slngor ne..sbb itu la..punya men ak gerigau time ne..Ya Allah,permudahkanlah urusanku dalam memimpin orang lain...sbnrnya,aq pun nda kuat sgt dlm bab memimpin orang lain sbb aku pun memerlukan pimpinan orang lain..aQ masih dalam pencarian menjadi muslimah solehah..solehah dalam perbuatan,tutur kata  n penampilan..skrang ne ak masih x knl sapa aq..ak rasa ak bukan bB semasa sem 1..sbb time sem 1 ak owez join halaqah d masjid n berbuka puasa d masjid..tp skrg..???nda taw la mcm mn...sem ne amat mencabar bg ak..sbb bnyak study b.arab..ak mmg minat b.arab sbb impian ku ak maw mlanjutkan pelajaran d timur tengah..nda kisa la dmn mn pon..jordan , mesir , morocco , madinah...dll....sem ne ada dua subjek full arabic..dua islamic...mo jadi ustzah kan..bukannya senang..kena arif dalam fardhu ain n alquran wa tajwid..sem ne pon kena hafal surah sajdah n juzu' amma..uit na,time smas dlu aku main  dlm hafal surah sajdah..dlu hafal pon nda habis...stgh cia dihafal..tgk skrg..akibat malas hafal..hah..ini lah jadi nya..aduii..lari dari topik lek..bha..ne la salah satu pngajaran buat hamba ALLAH iaitu aku sendiri...insyaALLAH dengan iringan doa umi n bapa tersayang..mudah-mudahan aku tidak menghampakan mereka berdua dan tidak mensia-siakan duit yang ditaburkan dalam pendidikan ku disini..amin insyaALLAH

Selasa, 25 Mei 2010

Selamat berjuang Sahabatku..

24 mei 2010..aQ dikejutkan apabila sahabatku NOOR ASHIKIN a.k.a Wawa telah dimasukkan dalam wad perempuan atau wad pengasingan..mmg sblom ne aku sda taw yang c wawa sakit batuk-batuk..nda sangka pula sampai boleh masuk wad..aQ suda gtaw c era suruh dya tengok-tengokkan dya..Semalam dapat berita beratnya turun habis sampai 29.5 kg..bayangkan..sblom ne berat badannya susah maw capai 45 kg terus tiba2 turun habis sampai 29.5 kg..Astaghfirullah..mudah-mudahan kau selamat wa...hanya doa jak mampu mengiringi mu..mudah-mudahan ko tak pa2 wawa..FIGHT penyakitmu 2...i know you can do it.

" Selamat Berjuang by Brothers "
Malam siang berlalu

Gerhana kesayuan
Tiada berkesudahan

Detik masa berlalu
Tiada berhenti
Oh syahdunya

Sejenak ku terkenang
Hakikat perjuangan
Penuh onak dan cabalan

Bersama teman - teman
Arungi kehidupan
Oh indahnya o ooo

Berat rasanya
Didalam jiwa
Untuk melangkah
meninggalkan semua

Kasih dan cinta
Yang terbina
Diakan selamanya
O ooo

Slamat berjuang sahabatku
Semoga Alloh berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan kubiar dia berlalu
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah semua ikrar kita

Hati ini sayu mengenangkan
Sengsara di dalam perjuangan
Jiwa ku merana dan meronta mengharapkan
Kedamaian dan jua ketenangan wo uwo

Tetapi kuatur pada hakikat
Suka dan duka dalam perjuangan
Perlu ketabahan dan kekuatan
Keteguhan hati berlandaskan iman

Slamat berjuang sahabatku(sahabatku)
Semoga Alloh berkatimu (berkatimu)
Kenangan indah bersamamu (bersamamu)
Takkan kubiar dia berlalu (ooooo)

Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah (ingatlah) semua ikrar kita
O o ohooo ho o ohooo




Isnin, 17 Mei 2010

Harus antum ketahui...

Allah swt telah menyuruh kita menjadikan syaitan sebagai musuh.

Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh(mu),
(6 : 35 al-Fatir)

Boleh kata semua manusia akan mengakui syaitan sebagai musuhnya. Namun tidak ramai yang mengetahui bagaimana cara untuk menghadapi syaitan dan di manakah ruang-ruang yang syaitan boleh masuk pada diri setiap insan. Ini adalah sebahagian dari ruang-ruang yang perlu seorang manusia tutup agar syaitan tidak memperdayanya.

1. SYAITAN BERMALAM DI DALAM HIDUNG

“ Apabila seseorang kamu bangun dari tidurnya hendaklah dia memasukkan dan mengeluarkan air dari hidungnya tiga kali. Sesungguhnya syaitan bermalam di dalam lubang hidungnya.”-Hadis riwayat Bukhari dan Muslim-

2. SYAITAN KENCING DI DALAM DUA TELINGA

Apabila diberitahu kepada Nabi saw tentang seorang lelaki yang tidak bangun tahajud dan bangun ketika waktu sudah subuh. Nabi saw bersabda:
“ Lelaki itu telah dikencing syaitan di dua telinganya.”-Hadis sahih Bukhari dan Muslim-

3. SYAITAN MASUK DALAM MULUT YANG TERBUKA MENGUAP

“ Apabila seseorang menguap hendaklah dia menutup dengan tangannya. Sesungguhnya syaitan masuk ke dalam mulutnya yang terbuka.”-Hadis sahih Muslim-

4. SYAITAN KETAWA MELIHAT MANUSIA YANG BERKATA “AAAAAH “ SEMASA MENGUAP

Nabi saw bersabda:
“ Dan janganlah seseorang itu berkata “aaaaaaaa” semasa menguap. Syaitan akan ketawa bila dia membuka mulut semasa menguap.”-Hadis riwayat Ahmad-

5. MEMAKI ORANG MEMBANTU SYAITAN UNTUK MEROSAKKAN MANUSIA
Seorang lelaki mencela seorang yang dikenakan hukuman sebat kerana minum arak. Nabi saw bersabda:
“Janganlah kamu berkata sedemikian kepada orang yang dihukum. Janganlah kamu membantu merosakkan dia.”-Hadis sahih Bukhari-

Moral: Oleh itu janganlah kita memaki atau menghina walaupun orang yang sudah jelas kesalahannya. Memaki hamun dalam apa jua keadaan adalah dilarang.

6. SYAITAN TIDAK MASUK RUMAH YANG DIBACA SURAH BAQARAH
Nabi saw bersabda:
“ Janganlah kamu jadikan rumah-rumah kamu sebagai kubur. Sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibaca surah al-Baqarah.”-Hadis sahih Muslim-
Faedah: Siapa yang baru masuk rumah atau rumahnya diganggu maka digalakkan untuk membaca surah al-Baqarah beramai2.

7. SYAITAN MAKAN DARI MAKANAN YANG TIDAK DIBACA BISMILLAH DAN BERMALAM PADA RUMAH YANG TIDAK DIMASUKI DENGAN BISMILLAH
“ Apabila seorang lelaki memasuki rumahnya dan menyebut nama Allah semasa masuk dan menyebut nama Allah semasa makan. Syaitan akan berkata kepada konco2nya “Kamu tidak ada tempat bermalam dan tidak ada makan malam.” Apabila dia masuk kerumahnya tanpa menyebut nama Allah syaitan akan berkata “ Kamu semua mendapat tempat bermalam.” Apabila dia tidak menyebut nama Allah semasa makan , syaitan akan berkata “ Kamu mendapat makan malam dan tempat bermalam.”-Hadis Muslim-


8. MAKANAN JATUH YG DIBIARKAN ADALAH HABUAN SYAITAN
“ Apabila jatuh sebahagian suapan makanan kamu. Hendaklah kamu buang kotoran yang melekat pada makanan dan hendaklah dia makan. Jangan biarkan ia dibiarkan untuk dimakan oleh syaitan.”-Hadis Muslim-

9. SYAITAN PENGGANGGU SOLAT
Suatu hari Amru bin abi al-As mengadu Rasulullah saw:
“ Ya Rasulullah sesungguhnya syaitan telah mengganggu ku solat dan menimbulkan was-was dalam bacaanku.”

Rasulullah saw pun menjawab:
“ Itulah syaitan yang dipanggil khinzab. Apabila engkau merasai gangguannya hendaklah engkau minta perlindungan dari Allah dan ludah ke kirimu tiga kali.”

Amru berkata:
“Aku melakukan apa yang Rasulullah sarankan , lalu Allah menghilangkan segala gangguan syaitan tersebut.”
-Hadis Muslim-

10. MINUM BERDIRI BERSAMA SYAITAN
Nabi saw bertanya kepada orang yang minum berdiri:
“Adakah engkau suka minum bersama dengan kucing?”
Dia menjawab “Tidak”
Nabi saw bersabda:
“Sesungguhnya kamu telah minum dengan mahkluk yang lebih teruk dari kucing iaitu syaitan.”Hadis Ahmad

11. SYAITAN SEMAKIN BESAR BILA DIMAKI
Seorang sahabat Nabi saw telah memaki syaitan apabila binatang tunggangannya terjatuh. Nabi saw bersabda:
“ Janganlah kamu berkata “ Celaka syaitan.” Kalau kamu berkata begitu syaitan akan berasa besar diri seperti rumah dan berkata “ mendapat kekuatan ku.” , tapi hendaklah kamu berkata “ Dengan nama Allah.” Apabila berkata sedemikian syaitan akan jadi hina sehingga seperti lalat.”Hadis Abu daud

Ingatlah bahawa syaitan akan cuba menyesatkan manusia selagi nyawa manusia itu dikandung badannya. Rasulullah saw bersabda:

“ Sesungguhnya syaitan berkata “ Demi kemulianmu hai Tuhan. Aku akan sentiasa menyesatkan hamba-hamba-Mu selagi mana nyawa berada di tubuh mereka.” Tuhan menjawab “ Demi kemulian dan keagunganku aku akan sentiasa mengampunkan mereka selagimana mereka meminta ampun kepadaku.”
Hadis riwayat Ahmad

Ahad, 2 Mei 2010

Pesawat Ak5162

2 mei 2010 ... alhamdullilah penantian untuk berjumpa sama family ku telah sampai..mudah-mudahan la penerbangan ku selamat...flight ku nnt jam 5.50pm tapi c Bro Emang amik ku pagi...apa la maw dibuat nnt d LCCT....Ya ALLAH..enggak sabar sihh mo nemuin sama kluarga...cian pula sama ANA FARHANA...kaC tinggal dya di KUIS,perancangan semasa berada di sandakan sudah di rancang menggunakan Otak anugerah ALLAH ini..SYUKUR...mudah-mudahan apa yang dibuat tn dirancang tidak melanggar syarak..

planning semasa berada di sandakan :
6mei            p amik buku Pemilik Cintaku d rumah c Isha
6mei            p SMAS amik slip  result SPM.. 
8 mei           p bandar n meet daya nasip,ayue,wawa n Era                  
9 mei           Balik KUIS flight 10 pg..jumpa my sis di sana..

        ( selain hari diatas..hari untuk hang out sama FAMILY TERCHENTA )

1 mei 2010 ..jalan g MASJID JAMEk..sama Wardah n Isha n Ana...aQ p cari tudung utk UMI TERCHENTA n bli SOLUSI...best jg la...mungkin yang nda best nya ..time ptg ,ujan pula....apa pon..enjoy juga la...ALHAMDULLILAH....

2mei...awl btol aku g LCCT...jam 10am sda smpi d lcct...nda la ak taw wat pa tem 2...dorang abu datang jam12 lgpun dorang mo amik c apiz kn,lps c apiz smpai,dorang pun trus blik n tinggal la aku sorang2 d epot...tem zohor aku mo smbhyg skli tu mnta la sma ada 2 makcik2 c2..skli 2 abis jak ak abis smbyg trus aku tgk,xda sda tu makcik..d bg tggal lek bha brng ku c2,naseb baik nda ilang....

jam 5 petang ak p check in sda...1st2 tu scan luk barang mana taw ada brg yg nda dsuruh bawa..tapi aku nda la bw brg2 g2 2...aku kan anak malaysia yang baik ( INSYAALLAH )..prasan sendiri lek...skali aku mo p timbang brg punya men aku punya kotak buku n bagasi tue melebihi had muatan...smua nya rm120..adoii..poning den ha...dalam wallet ada rm30,d bank ,duit yang ada pun nda sampai rm50..battery hp pun heng lagi..lowbat..top2 mati trus tu hp...adoii...trpksa ak p cari ATM n public fon..nseb baik ada syiling lg..klu nda mNAngis la ak tem 2..nda la aku tpulang p sabah...mnelefon la ak bliau ku di sNdkn bgtaw kesulitan yang sedang di alami....pa lagi,punya men bapa ku mgamuk tem aku bgtaw dia..nseb baik da abg gai,bole la dia p msuk kan duit d BANK ISLAM..jam 5.35pa ,abg ku da msuk kan ak duit..lps bg kuar duit 2,salah masuk lek balai pelepasan..ak p msuk balai pelepasan antarabangsa....hahha..pa lg smua org eran tgk aku..pa lagi,berlari ak p balai pelepasan dalam negeri..then p timbg lagi kotak buku n dcas rm90...huhu...mgikut kata kakak ku..berlepas jam 5.50pm tapi jam 6.30pm blom lek naik kapal terbag...adoii....delay lg...tem ne jam 7.30pm baru terbang...sampai sandakan dalam jam11....tidoorr jak dlm kapal terbang..ye la..mo berbual dgn org sbelah,dua2 lelaki..aku kn dduk di tgh2...tpksa kecik kn diri...Alhamdullilah sampai jg aku akhirnya d Sandakan setelah hampir setengah tahun Nda balik..SHERONOKNYERR..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks